Gå til hovedinnhold

østentorøysa - fredrikstads høyeste punkt

Østentorøysa i Fredriksstad ble den 10. offisielle kommunetoppen, og den ble besteget med sykkel i godt Østfoldvær. Turen startet på Greåker, noe som strengt tatt ikke er nødvendig, men veldig praktisk når det er der man befinner seg i utgangspunktet. Fulgte asfaltvei inntil det kom en vei til venstre som heter Vikanetoppen. Denne veien fulgte jeg inntil det var en sti til venstre igjen. Trodde i utgangspunktet at denne veien skulle føre direkte til toppen, men der tok jeg feil, og måtte gå etter GPS gjennom kratt og kjerr for å finne betongelementene som definerer det høyeste punktet. På vei tilbake fant man den stien som man i utgangspunktet hadde tenkt å bruke opp på toppen, men måtte gå gjennom en hage for å komme ut på veien igjen.

I tillegg til meg, var det det også mygg på det høyeste punktet i Fredrikstad.

Fakta fra GPS'en: 44,4 km (510 høydemeter) - 65 min fram - 50 min tilbake - 10 min leting etter toppen - og grunnen til at det gikk raskere å sykle tilbake enn å sykle fram var ikke på grunn av høydeforskjell, men heller på grunn av vind.

Oppdatering - bilde av betongelementet:



Kommentarer

Unknown sa…
Hei Gjermund. Jeg er født og oppvokst like ved Lilleng og Østento-toppen. Det er noen år siden jeg trasket i skogene her men ser også at det finnes noen betongfundament der. Vet du konkret hva det er for noe? Har lest et sted at tyskrene hadde hovedkvarter for radaren på Hankø i nærheten av Fjeldberg. Vet du noe om krigshistorien rundt dette stedet ?

MVH Morten Christiansen
Gjermund sa…
Hei Morten,

jeg kan nok ikke noe om krigshistorien i det området, og jeg reflekterte vel heller ikke så mye over hva betongelementene kunne vært brukt til når jeg var der, annet enn at en antenne eller mast ville vært naturlig.
Unknown sa…
Hei igjen og takk for hurtig svar. Vil tro da at det er 3 eller 4 elementer som danner en sirkel. De er neppe plasser der for å markere høyeste punkt. Jeg støtter forklaringen din på at det kan ha stått en mast eller antenne. Kneppet du punkt på GPS`n når du var der? Jeg har funnet en plass på karverk da jeg "googlet" "Østentorøysa. Men på kartverket finn.no er det et annet sted. Legger ved link, håper den funker... ( grønn eller rød kartnål ?)
http://kart.finn.no/?lng=10.81431&lat=59.22328&zoom=16&mapType=norhybrid&markers=10.80811,59.22243,g,Brukerdefinert%7C10.81488,59.22445,r,Brukerdefinert
Gjermund sa…
603553.64 m E, 6566498.45 m N er de koordinatene jeg har markert som toppen. Jeg har brukt siden http://www.wwv.no/norwegian.asp for å finne koordinatene til mange av kommunetoppene. Når jeg var inne for finne linken, så klikket jeg tilfeldigvis inn på et bilde der det står at betongelementene hadde vært brukt til tysk utsiktstårn. (http://www.wwv.no/norwegian.asp?subpage=4&KommuneId=26&no=1&UserId=hansn)

Forøvrig, takk for interessant spørsmål. Det er spennende å vite hvorfor det plutselig står noen betongfundamenter midt ute i skogen. Hvis du finner ut noe mer som du får lyst til å dele, så hadde det vært artig å høre.

Har også lagt ut et bilde jeg tok av betongklossene.
Gjermund sa…
Prøver igjen:
Koordinater sett i Norgesglasset

Så mine koordinater ser ut til å være nærmest den røde pilen som du har brukt.
Unknown sa…
Tusen takk for nyttig informasjon Gjermund. Jeg har vært ganske interessert i etterlatenskaper fra 2. verdenskrig de 5-6 siste årene. Jeg vet at tyskerne hadde radarstasjon på Hankø, samt på Hauge(like ved Elingård) og at H.k. for disse radaranleggene befant seg på Fjeldberg. I tillegg skulle det være en signalst. på Onsøyknipen. En god bit syd for Fjeldberg. Jeg kom tilfeldighvis over det du hadde skrevet helt plutselig. Har vært interessert i denne plassen lenge men skjønte da jeg så dine betongfundamenter at dette kunne være plassen. Har ikke så mye "kjøtt på beinet" her og nå, men kommer gjerne tilbake med info når jeg har nøstet opp trådene. Jeg kjenner jo dessuten mange av de som bor i området rundt Fjeldberg. Du finner meg også på Facebook. MVH Morten Christiansen

Populære innlegg fra denne bloggen

forbrukertest: sliping av skøyter

Denne uken har EBC testet kundeservicen for sliping av skøyter på Tillermyra. Første stopp var XXL. Av gammel vane kontaktet jeg først verkstedet der slipemaskinen står, etter å ha tråkket meg rundt hele butikken. Tilbake til start, var beskjeden fra verkstedet. Du må kontakte sportsavdelingen for å få rekvisisjon for å komme hit. Jeg fant en snarvei tilbake til sportsavdelingen, men tilbake der påstod de at slipemaskinen -kanskje- var ødelagt denne dagen, og at nærmeste funksjonelle slipemaskin var XXL på Lade. Så langt kan det vel ikke være til en annen slipemaskin, tenkte jeg og kjørte til G-Sport i nabobygget. G-Sport skal få en pluss for at de var ærlige. "Vi har slipemaskin, men den er så dårlig at vi anbefaler kundene våre å gå til XXL", var meldingen jeg fikk der. Da jeg fortalte at slipemaskinen på XXL var ødelagt, var de såpass hjelpsomme at de foreslo å prøve Intersport eller OBS-Sport. Jeg valgte å fortsette til  Intersport. På Intersport ble jeg henvist til den

tour de ski: haukelisæter - ådneram

Haukelisæter – Ingelsvatn Årets påskeskitur startet ganske sent på palmesøndag, nærmere bestemt i seks-tiden, men først etter å ha fylt opp magen med suppe og fjellburger på Haukelisæter. Bilen ble stående igjen der. Det var forholdsvis mye vind, noe som gjorde de mange kiterne i område glade. Vi fulgte kvistet-løypene til Ingelsvatn. Der ble det avgjort at teltet skulle slås opp, i stedet for å prøve å komme seg fram til Holmvassbu denne kvelden. Ingelsvatn – Bleskestadmoen I løpet av natten hadde snøen fryst og de første kilometerne til Holmvassbu gikk raskt unna på skaren. Skismøringen forsvant i løpet av de første meterne, men med elegant skøyteteknikk med sekk gikk det i hvert fall raskt å komme seg over vannene og nedover bakkene. Fra Holmvassbu ble snøen gradvis mykere, og nedover dalen til Bleskestadmoen begynte det å bli vanskelig å styre skiene. Denne utviklingen fra hard til myk snø skulle gjenta seg de neste dagene, men det var i hvert fall nok snø. En bekk før Bleskesta

GRIS - Dag 20

Tilbake på teltplassen i Taliisaq, og igjen kunne vi høre hundene ule og helikoptere ta av fra helipaden. På kvelden var det også harpunert en spekkhogger så da var det ekstra liv. Programmet for dagen var å betale kreditorene for bruk av campingplassen, båtturer og diverse andre ting. Eieren av campingplassen virket direkte overrasket over å få en bunke penger på bordet, mens turfikser Lars ikke hadde noe Excel-ark over hvulke tjenester han hadde fikset. Vi luktet vel heller ikke så godt, så det ble en badetur til nærmeste ferskvann med full kroppsvask for alle. Simon plasket rundt i vannet i 10 minutter minst, så han ble ordentlig ren. Det sier derimot ikke så veldig mye om hva vanntemperaturen var. Astrid viste gutta ordentlig buldreteknikk på en stein, og mistet en melketann.